Esej o tragédii - Recenze

Autor : Elizabeth LaBan
Originál : The Tragedy Paper
Rok vydání : 2014
Počet stran : 288
Nakladatelství : Host
Anotace : Tim Macbeth, sedmnáctiletý albín, nedávno přestoupil na prestižní Irvingovu školu, jejíž motto zní: „Vejdi, přítele najdi a přítelem se staň“. Přítel je ale to poslední, co Tim hledá — doufá jen, že absolvuje poslední ročník, aniž by vzbudil příliš pozornosti. Navzdory své snaze zůstat nenápadný se však zamiluje do hvězdy ročníku Vanessy, přítelkyně nejoblíbenějšího studenta na škole. K Timovu překvapení Vanessa jeho lásku opětuje, zároveň ale ví, že pokud jejich cit vyjde najevo, doplatí na to ztrátou svého společenského postavení. Tim a Vanessa svůj vztah tají, a navíc se musejí vypořádat s esejem o tragédii — závěrečnou prací, kterou zadává nejpřísnější učitel na škole.
Kniha je psána střídavě z pohledu zamilovaného Tima a Duncana, současného čtvrťáka, který zpětně odhaluje celou pravdu o Timovi a Vanesse. Esej o tragédii je působivý příběh o zapovězené lásce a o tom, kam až jsou lidé schopni zajít, aby si uchovali svá tajemství.

Milý Duncane,
když mi řekli, že budeš bydlet v tomhle pokoji, skoro jsem tomu nemohl uvěřit. Nejspíš už víš, co se chystám říct, ale stejně ti to řeknu. Je důležité, abys věděl, proč a jak se všechno přesně událo. Někdo to vědět musí; někdo by možná mohl ty informace využít a neudělat stejnou chybu jako já. Možná. Nevím.
Musím ti říct jednu důležitou věc — a vsadím se o cokoli, že to, co ti tady zanechám, jsi určitě nečekal: ta slova, hudba, příčina mého neštěstí, stejně jako tvoje domnělá nebo skutečná role v tom všem, to všechno ti poslouží mnohem líp, než by ses kdy nadál.
V podstatě ti dávám ten nejlepší dárek. Ten nejlepší poklad, jaký sis mohl přát. Dávám ti materiál pro tvůj esej o tragédii.
S pozdravem
Tim

Moje recenze : Jak už víme z anotace, kapitoly se v knize střídají z pohledu Tima a Duncana. Duncanův příběh je vyprávěn ve 3. osobě, kdežto Timův v osobě 1., možná proto jsem měla radši Timovu část vyprávění. raději čtu v ich-formě. Duncan je momentální čtvrťák, který právě dostal na koleji pokoj po minulém čtvrťákovi albínovi Timovi (albín je člověk, který nemá v kůži pigmentaci). Duncan dostal ten nejmenší pokoj na celé koleji, s malým kulatým okýnkem a také je pokoj jaksi zvukotěsný a jako dárek od Tima dostává namluvená cédéčka na kterých Tim Duncanovi vypráví svůj příběh. Přes počáteční zklamání si je Duncan hned pouští, i když chce odejít a jít za kamarády stejně si pustí další, protože ho zajímá jak Timův příběh pokračuje. Stejně jsem to měla i já, pořád jsem četla dál a dál. Duncan vlastně věděl jak Timův příběh skončí, čtenář si na to musel počkat přes Timovo vyprávění. Maturanti mají vždy v jeden den takovou hru, které se účastní zároveň několik třeťáků z nichž bude příští rok zahajovat hru, Duncan byl vybrán proto přesně věděl co se stalo. Projdeme si Timovými začátky, "vztahem" s Vanessou, jeho hrou i tragédií. Duncan je zamilovaný do dívky Daisy, se kterou dokonce začne i chodit a tak na čas přestane poslouchat Timova cédéčka. Poté se je ale rozhodne doposlouchat a předtím než se tam stane ta hlavní událost, poví o všem Daisy o tom co se stalo, že jeho dárek jsou ony cédéčka apod. Daisy si tragédii vyslechne spolu s ním. Ke konci Duncan skutečně použije myšlenky Tima pro svůj Esej o tragédii, celou tu dobu přemýšlel nad frázemi i nad tím co přesně je ona tragédie. Celkově bych řekla že Duncanova část byla kratší než Timova, ale to nic nemění na kvalitě obou příběhů!

Autorka mi trochu připomněla styl psaní Johna Greena, jednoduše strhující dokonalý příběh a pak přijde to velké boom, upřímně to co se stalo jsem vůbec nečekala.

Kniha se od začátku četla sama, zajímal mě vývoj příběhu a tak jsem četla pořád dál a dál, stránky ubíhaly úplně samy. Příběh se mi moc líbil, určitě nelituji svého výběru a knihu všem s nadšením doporučuji! :) Kdybych měla čas číst knihy dvakrát určitě bych se k ní vrátila.

Za recenzní e-knihu moc děkuji Nakladatelství HOST, které mi ji poskytlo. Knížku si můžete koupit ZDE.

Hodnocení :
Obálka :