17. ledna 2015

Hodiny Literatury #2 - Publicistika, Fejeton & Věda o literatuře

Máme tady další díl malého vzdělávání. Asi to nebude úplně nejzábavnější, ale taky to nebude vycházet pravidelně a ne nějak moc často. Do každého dílu dám nějaké téma, které se vám pokusím vysvětlit, nebo vám ho představit. Pokud o tyto články bude vůbec někdo stát budu ráda kdyby jste mi napsali na jaké téma bych měla napsat další díl. Případně zase něco vyberu sama.
Něco podobného jsem zatím nikde neviděla, ale taky neznám všechny, tak je možné že už někdo něco podobného píše.
Pro dnešek vám představím co je to Publicistika, Fejeton a Věda o Literatuře.
Publicistika
- Přináší čtenářům nové informace.
- Publicistické články nazýváme především ty z novin a časopisů.
- V určitých žánrech ji autoři spojují s uměleckými prostředky, především ve fejetonu.
Fejeton
- Je to krátké, většinou humorně laděné vyprávění, nebo líčení, které pojednává o zamyšlení nad problémem, který právě veřejnost zajímá.
- Obvykle se fejeton mění podle zájmu čtenářů či jejich požadavků.
- Problémy, které jsou ve fejetonu rozebírány jsou jak okrajové (malé) tak i zásadní.
- Autoři fejetonů - Jan Neruda, Karel Čapek, Ludvík Vaculík (Dílo: U nás na Moravě) či Rudolf Křesťan (Sběratel)
Věda o Literatuře
- Uměleckou literaturu zkoumá literární věda, ta se dělá na literární teorii, literární historii a literární kritiku.
Literární teorie - zabývá se podstatou literatury, jazykem, kompozicí a tématikou literáráních děl, literárními žánry aj.
Literární historie - sleduje vývoj národní literatur i literatury vůbec, literární směry, proudy, hnutí, vývoj žánrů, věnuje se i jednotlivým autorům.
Literární kritika - zajímá se o obdobné okruhy jako literární historie, ale v přítomnosti: rozebírá, hodnotí a vykládá nový literární díla. Literární kritikou můžeme teoreticky nazvat všechny knižní recenze.
Slovníček pro dnešní "hodinu"
líčení - subjektivně zabarvený popis (situace, místa,..)
kompozice - v tomto významu skládání a tvoření slov
literární kritik - osoba, která rozebírá a hodnotí dané knižní dílo, publicistický článek či jiný druh vydaného textu






Pokud máte nápad na téma do další hodiny, sem s ním. :)



Sdílejte:
Email This Share to Facebook Share on Google Plus Share to Twitter Pin This Share on Tumblr

Štítky článku:

0 komentářů:

Okomentovat