23. dubna 2015

Obraz Doriana Graye - Recenze

Autor: Oscar Wilde
Originál: The Picture Of Dorian Gray
Počet stran: 192
Nakladatelství: Edice Omega
Anotace:Klasický psychologický román, fantastický příběh aristokrata, jemuž kouzelná moc umění propůjčila věčnou krásu a mládí. Dorian Gray zůstává stále dvacetiletý, jeho podoba na plátně stárne a ohyzdní podle toho, kolik dívčích srdcí zlomil a kolik mladíků uvedl do zkázy.

Můj názor: Když jsem chtěla začít se čtením klasických děl, nevěděla jsem, kterou knihou bych chtěla začít. Po navázání spolupráce s Omegou mi byly otevřeny další dveře, a po tom co jsem slyšela o Dorianovi, jsem se rozhodla, že mu dám šanci a že si ho tedy přečtu. Zároveň to také může být povinná četba k maturitě, a tak se to nejen mě, ale i Vám může hodit.

O Obrazu Doriana Graye jste snad alespoň slyšeli, ve stručnosti je příběh o přání být navždy mlád. Když však toto přání Dorian vyřkne před čerstvě namalovaným portrétem, přání se splní, a Dorian nestárne, je stále krásný. Někdo však stárne, a tím někým je obraz. Jak je to možné a jak to skončí, si už budete muset přečíst sami.

Nevím, jak správně popsat Doriana jako postavu, měl určitý charakter, to že se chtěl líbit jsem chápala, ale například některé jeho myšlenky a činy, bych určitě udělala jinak. Ve výsledku mi však byl celkem sympatický. Malíř Basil Hallward mi byl z počátku celkem sympatický, ale po tom co začal po Dorianovi chtít znát důvod, proč Dorian obraz skrýval, jsem byla na vážkách, chápu, že každý autor je pyšný na své povedené dílo, ale co je moc to je moc. Sybilla Vaneová byla dívka, která se zamilovala do prince Zlatovláska alias Doriana Graye. Dorian a Sybilla si však navzájem lhali, on tvrdil, že je chudý, ona vypadala jako dokonalá herečka, přitom však herectví moc nemusela. Ještě bych chtěla zmínit lorda Henryho, který mi byl značně nesympatický, působil na mě moc egoisticky, a přišel mi takový ten typ člověka, co musí mít vždy všechno.
1. vydání knihy

Přestože je tento psychologický román zařazený do klasiky, četl se mi dobře, text byl srozumitelný, dokonce mi přišel moderní, nenajdete zde sice hovorová slova, ale ani žádná zastaralá nebo neznámá slova. Můj názor na psychologii tohoto románu je, že čtení spočívá v tom pochopit chování Doriana, proč něco udělal tak jak to udělal a jak se celkově cítil. Pokud tuto knihu máte na seznamu povinné četby, určitě bych si ji vybrala, protože je pochopitelná, a příjemně se čte. Konec se mi celkem líbil, byl dobře zvolený, a moc mě nepřekvapil.

Kniha vyšla pod Edicí Omega již dvakrát, a u druhého vydání je barevnější obálka. Kniha má 192, ale menší písmo, na to se dá celkem lehce zvyknout. Film jsem zatím neviděla, ale ve filmu je Dorian černovlasý.. prostě rozdíly mezi knihou a filmem no.
Velice děkuji Edici Omega, za poskytnutí recenzního výtisku. Knihu můžete omrknout na stránkách Omegy přímo ZDE, a nebo si ji rovnou zakoupit na e-shopu ZDE, či v kamenném obchodě Knih Dobrovský. Jak jistě víte Edice Omega je zařazena pod knihkupectví Knihy Dobrovský.
2. Vydání

,