22. září 2015

Cizinka - Recenze

Autor: Diana Gabaldon
Originál: Outlander
Počet stran: 712
Nakladatelství: Omega
Anotace: Příběh začíná roku 1945 ve Skotsku, kde bývalá vojenská sestřička Claire Randall tráví dovolenou nebo spíš druhé líbánky. Náhodou se dotkne zvláštního kamene a to ji přenese do osmnáctého století. Není to ale klidné období, v zemi zuří občanská válka, lidské mysli jsou plné pověr i nenávisti. Jak si v takové situaci poradí žena navyklá na racionalitu dvacátého století? A jak její život ovlivní nečekaná láska? Román Cizinka je kombinací dobrodružného a romantického příběhu na perfektně vykresleném historickém pozadí.
Kniha hned po vydání získala prestižní cenu RITA a vyšla již ve více než dvaceti zemích.

Můj názor: Ocitáme se ve Skotsku, v období občanské války. Války nejsou jednoduché, a pokud se do nich vrátíte o dvě stě let zpět, je to snad ještě horší. Claire se musí vypořádat se zastaralými způsoby léčitelství a k tomu musí se smířit se zacházením, které ze začátku nebylo zrovna nejlepší. Po několika situacích, kdy se projevila jako dobrá léčitelka, je velmi uznávanou v kmeni MacKenziů, učí zdejší místní obyvatele základy léčitelství, popisuje jim účinky bylin, které zná z budoucnosti a dá se říct, že obyvatelům předává i slabé základy botaniky. Zdravotníci budou vždy potřeba, a jak autora třásla s touto knihou, měla jsem pocit, že budu brzy potřebovat ošetřit také.

Hlavní hrdinka Claire mi byla velice sympatická, po té co se přenesla časem o dvě stě let zpátky, musela se vypořádat s tamním léčitelstvím – tím se projevila jako velice silná osobnost, plná odhodlání, píle a naděje. Když ošetřovala rány a požadovala po ostatních desinfekci, nakonec se domluvila až se slovem alkohol, i takovéto strasti se po čase zdají banalitou. Ze začátku zde byly i pochybnosti, ohledně jejích šatů, které byly na tu dobu až moc krásné. Claire si musela projít těžkou životní cestou, a když ji cestu zkřížil Jamie? Z postupného obdivu, o přerostlo v lásku, a já jsem jim docela dost fandila.

Autorka vymyslela zvláštní pojetí skotské války, prostředí Skotska mě docela nalákalo, a jednou bych se ke Stonehenge ráda podívala také. Jsem moc ráda, že tato kniha vyšla znovu u nakladatelství Omega, a tak si stále může nacházet nové čtenáře. Při čtení jsem měla rozporuplné pocity, někdy kniha ubíhala úplně sama, jindy mi to přišlo zdlouhavější, ale nakonec jsem se však dobrala konce a nelituji toho.

Kniha se bude líbit obrovské škále čtenářů, od milovníků historie přes válečné maniaky, po romantiky  a jedince, kteří milují krutost (horory, thrillery.. whatever).

Co se týče grafického zpracování, obálka je moc pěkná, líbí se mi více než u prvního vydání. Přestože je kniha tlustá a těžká, drží se při čtení velmi dobře. Na obálce mi chybí anotace, když nakupuji v kamenném knihkupectví a nějakou knihu neznám, vždy jako první hledám anotaci. Fakt, že místo anotace je zde jen kratičká ukázka, by mohla čtenáře odradit od koupě.

Určitě již víte, že Cizinku můžete sledovat také jako seriál (Outlander), zatím jsem se tedy k seriálu úplně nedostala (viděla jsem necelý první díl, ale podle ukázek vypadá velmi dobře a tak se do něj nejspíš jednou taky zakoukám. Knihu tedy za sebe mohu jedině doporučit, v hodnocení si nechám rezervu na příští díly, doufám, že nás příjemně překvapí. Druhý díl by u nakladatelství Omega měl pravděpodobně vyjít na jaře 2016 a ponese název „Vážka v Jantaru“. Také se připravují antistresové omalovánky na motivy cizinky, které si určitě koupím.
Velice děkuji nakladatelství Omega za poskytnutí Cizinky k recenzi, více informací o knize se dozvíte zde.
Knížku si můžete zakoupit zde.
Omalovánky klik :) Informace k dalšímu dílu zde.