9. září 2015

Všechny malé zázraky - Recenze

Autor: Jennifer Niven
Originál: All the Bright Places
Počet stran: 360
Nakladatelství: YOLi
Anotace: Strhující příběh o hledání a (ne)nalézání, o lidských předsudcích, přátelství a první lásce. Theodora Finche fascinuje smrt. Neustále přemýšlí nad způsoby, jak by se mohl zabít. Ale pokaždé ho něco – bez ohledu na to, jak je to zdánlivě bezvýznamné – nakonec zastaví. Violet Markeyová zase žije pro budoucnost – upíná se k dokončení střední školy a k momentu, kdy bude moct opustit rodné městečko v Indianě. To jí totiž až příliš bolestně připomíná nedávnou tragickou smrt její sestry. Když se ti dva potkají na římse školní zvonice, není ale docela jasné, kdo koho vlastně bude zachraňovat. Finch je obyčejný kluk, až na to, že trpí bipolární poruchou. Violet je obyčejná holka, až na to, že Finchovi přijde úplně neobyčejná. Ty dva svede dohromady školní projekt, jehož cílem je objevovat „krásy Indiany“, a oba přitom učiní zajímavé objevy. Finch zjišťuje, že jen s Violet může být sám sebou – podivínským, přemýšlivým, ale zároveň zábavným a originálním; a že není až takový blázen, za jakého ho ostatní považují. Violet zase zapomene počítat dny do konce školy a konečně začíná znovu žít. Jenže zatímco Violetin svět se rozrůstá a získává nové barvy, Finch se propadá do temnoty deprese.

Můj názor: Znáte to, když dostanete nečekaný dárek a chcete ho rozbalit co nejdříve, protože Vám to nedá a chcete vědět co je uvnitř? Určitě ano. Přesně takto jsem to měla já s touto knihou, potřebovala jsem číst dál a dál, protože jsem chtěla vědět, co se uvnitř celého příběhu skrývá. Také dozajista znáte situaci, kdy Vás čtení nebaví, máte rozečtených několik knih najednou a vůbec se Vám do toho čtení nechce – tato kniha mě dokázala udržet při čtení, prostě musíte nutně vědět, co bude sakra dál. Už tyto důvody o něčem svědčí, nemyslíte?

O čem vlastně tato kniha je? Přesně jak říká název knihy je to o všech malých zázracích, pro každého z nás je zázrak něco jiného a i těch malých bychom si měli vážit. Theodor Finch trpí neustálým nutkáním vedoucí k sebevraždě, několikrát se o ní pokusí, ale léčba nezabírá žádná. Přestože chodí ke školnímu terapeutovi, nijak se jeho stavy nezlepšují to proto, že takovým lidem se snadno lže - pokud máte problém, nelžete, mluvte pravdu a svěřte se, jedině tak vám může být poskytnuta potřebná pomoc. Bohužel tyto situace se dějí každý den, nikdo nemá přesné počty dětí, které se někdy pokusily nebo chtějí pokusit spáchat sebevraždu.
Violet Markeyová se zdá býti dokonalá. Ve škole je oblíbená, dobře se učí avšak po autonehodě, která měla za následek smrt její starší sestry, je také víc uzavřená a musí navštěvovat školního terapeuta. Když se rozbitím zámku vloupá do zvonice, najde tam Theodora rozmýšlejícího se, zda skočit nebo ne. Tímto začne jejich spojení, dívka zachránila chlapce před sebevraždou – přitom opak byl pravdou.

Hrdinové mi byli velice sympatičtí, autorka věděla jak postavy správně vykreslit, jak se člověk v daných situacích chová a co ho zraní nejvíce. Netuším, zda má s těmito situacemi autorka zkušenost, myslím si, ale že kniha určitě nebyla napsána jen tak z patra, protože špatně se popisují city, které jsme nezažili. Setkala jsem se i s názorem, že někdo nechce číst knihu o pocitech náctiletého sebevraha, právě v tomto si myslím, že je ta chyba. Tato kniha vás může dostatečně „varovat“ před těmito situacemi, či depresemi z čehokoliv jiného.

Kniha je také nádherně graficky zpracovaná, tu obálku zbožňuji a jsem moc ráda, že je převzatá z originálu. I uvnitř má kniha krásné detaily, například ptáček, papírek nebo kytička na konci kapitoly a tak. Grafici si s touto knihou rozhodně vyhráli a za to je velmi chválím. Na samotném konci knihy mám pár volných stran (jelikož mám pracovní výtisk) a z mých informací z redakce, by se tam měli vyskytovat kontakty a informace o různých centrech pomoci. Takže pokud si někdo přečte tuto knihu, a bude v podobné situaci jako Theodor nebo Violet, tak vedle psychického povzbuzení může využít i informace na konci. Možná si knihu koupím i v kompletním vydání, aby mi ladila k ostatním knihám od YOLi, i když vím, že to je možná zbytečné pořizování.

Tato skvělá kniha o životě a všem okolo vychází 17. 9. 2015! Určitě si ji nenechte ujít, protože stojí za to! A já velice děkuji nakladatelství YOLi za to, že mi umožnili přečíst si tuto knihu dříve než ostatní čtenáři. Určitě koukněte na předprodej knihy zde.

,