24. ledna 2016

Pýcha a předsudek - Recenze

Autor: Jane Austen
Originál: Pride and Prejudice
Počet stran: 368
Nakladatelství: Omega
Anotace: Není to jen příběh o potížích spojených s provdáváním dcer odehrávající se na počátku devatenáctého století a pečlivý popis života na ospalém britském venkově. V románu najdeme i skvěle vykreslené portréty jeho hrdinů i melancholické zamyšlení nad vládou peněz a váhou společenského postavení.

Můj názor: První věc, kterou bych chtěla začít je překlad. Po porovnání s několika jinými vydání jsme s kamarádkou zjistily, že tento překlad je jednoznačně jiný. Ostatní knihy začínaly stejnou větou, ale tato? Ne. Nechci svalovat nudnost knihy na překlad, i když bych vlastně mohla, ale já stoprocentně nevím, čím to je. Každý je z této knihy tak nadšený a mě prostě nebavila. Na jednu stranu mne to mrzí, a na druhou si zase říkám, že každému se líbí něco. Zklamaná jsem byla zvlášť poté co do mně asi měsíc hustila kamarádka, ať si Pýchu a předsudek konečně už přečtu a podívám se na film. Že je to naprosto boží. Film jsem tedy také zhlédla, a přidala k tomu opět doporučovaný Austenland (ten se mi mimochodem líbil MNOHEM více, určitě doporučuji!), ale kniha je pro mě naprostý propadák.

V době staré Anglie bylo jedno velké pravidlo, nebo spíš tužba rodičů? Pokud jste měli dcery, museli jste je co nejlépe provdat - samozřejmě nejlépe nějakému bohatému muži. Protože poté vám zůstaly na krku až do smrti, a nikdo nechce být stará panna, nebo ano? Výjimkou nebyly ani vzájemné rodinné sňatky (např. bratranec a sestřenice). Rodina, kolem které se celá kniha odehrává, má dcer hned pět - nezaujatou Elizabeth, citlivou a krásnou Jane, Lydii, Kitty a Mary. No a poté je tady další důležitá mužská postava kromě pana Bingleyho, je tu i pan Darcy. Tajemný, arogantní, pyšný a nafrněný muž. Pro mě věčně brblající, mračící se a také neoblíbený. Postavy mi nebyly sympatické, jasně prostředí bylo fajn, ale jako celek to prostě nedoporučuji.

Nevím co dál ke knize říct, o špatném zážitku se mi špatně píše a tak už nechci knize ublížit víc než dost. Doufám, že mne její fanoušci neukamenujou, protože jim se také nemusí líbit knihy, které mně ano. Jasně oceňuji anglické prostředí a eleganci, ale ten suchý humor, ironie a postavy mi nesedly. (V běžném životě ironii používám hodně, takže nejsem žádný suchar! To zase ne.) Když už tak koukněte na film, Austenland nebo si jen nechte převyprávět děj, ale pokud nejste velký fanoušek těhle knih možná to nebude nic pro vás, stejně jako pro mě.
Za poskytnutí knihy k recenzi děkuji nakladatelství Omega. Knihu si můžete zakoupit zde.

,