Zaklínač I. Poslední přání - Recenze, kterou nenapsala Zašitá v knihách

Autor: Andrzej Sapkowski
Originál: Ostatnie życzenie
Počet stran: 344
Rok vydání: 2011
Nakladatelství: Leonardo
Anotace: Zaklínač...Ošlehaný muž bez věku, jehož bílé vlasy nejsou znakem stáří, ale mutace, kterou musel podstoupit. Placený i dobrovolný likvidátor prapodivných tvorů: mantichor, trollů, vidlohonů, strig, amfisbain - pokud ovšem ohrožují lidský rod; v takovém případě zabíjí i bytost zvanou člověk. Prvotřídní, skvělý bojovník, který není neporazitelný ani nezranitelný - naopak, téměř z každého dobrodružství si odnáší další šrámy na těle i na duši. Nově přeložené geraltovské povídky ze Stříbrného meče, něco z Věčného ohně a Meče osudu, doplněné povídkou Hlas rozumu kde Geralt vysvětluje, jak to všechno začalo.

Názor jednoho fajn kluka, který vám pro dnešek poskytl svou první recenzi (tohle ještě píše zavk):
Jistě jste si již v nadpise všimli, že dnes jsem si pro vás připravil svou první, a dost možná i poslední, knižní recenzi. Ano, neříkám si zašitá v knihách (A ne jenom protože nejsem žena) a právě z tohoto důvodu bude možná tato recenze pojata značně či minimálně lehce jinak než jste zvyklí. Nicméně zpět k tématu. Jak jste si již mohli povšimnout, a jelikož jste článek rozklikli tak i povšimli, budu recenzovat knihu Zaklínač I - Poslední přání od polského spisovatele Andrzeje Sapkowskeho, který proslul právě tímto dílem. Jelikož mi bylo zřetelně oznámeno, že se nemám podrobněji věnovat autorovi, a již jsem zmínil jeho národnost, což bude dle mé korektorky až až, přejdeme tedy k dílu samotnému.

Popravdě řečeno, osobně moc nečtu. Přečetl jsem za celý svůj život cirka 6-8 knih, včetně učebnic, ale musím uznat, že Zaklínač jako takový mne zaujal a dočetl jsem ho, na mé poměry, za celkem krátkou dobu. Jak jsem se dostal ke knize? Jednoduše jsem si ji koupil (Bohužel, sponzoring se nekonal :/). Nicméně abych to popsal podrobněji. Má drahá polovička velice ráda čte a vyvolala v mé maličkosti jistou neustále se prohlubující touhu také něco přečíst. A tak jsem tomu dal šanci.

Příběh je rozdělen na dvě části. Kniha je propletena několika na sebe navazujícími příběhy, které tvoří takřka plynulý celek, ale mezi těmito kapitolami jsou jednotlivé příběhy ze života zaklínače (Zaklínač je nečekaně hlavní postavou.).

V tomto díle se nedostáváme k úplným začátkům života zaklínače, jménem Geralt, který si toho prožil, řekněme, nemálo. Jsme vhozeni do jeho života, na který si již poměrně zvykl. Životy zaklínačů jsou těžké, jsou vyvrhelci společnosti a nikdo necení jejich práci - lovení příšer, démonů, duchů a jiných bytostí.

Když jsem knihu poprvé otevřel, říkal jsem si, že si přečtu 20-40 stránek a knihu na pár dní zavřu. Opak byl pravdou. Hned první den jsem přečetl první tři kapitoly a s velkým nadšením pokračoval další den. Příběh je opravdu plynulý a poměrně jednoduše podán. Člověk se nemusí zastavovat a přemýšlet co se děje. Občas jsou věci popsány slovy zastaralými, nezvyklými či neznalcům zaklínačského univerza neznámými. Nicméně většinou nejde o nic podstatného, co by vás zastavilo ve čtení.

Ze začátku se vám bude zdát, že je kniha o tom, jak lovec monster loví monstra. Což je částečně pravda, nicméně to záleží na vaši definici slova monstrum. Jsou pravými monstry zdeformovaná, obrovská, magická a bůhví jak odradná stvoření nebo my - lidé ? Kniha rozhodně nehraje na nějaké dobro a zlo. Zřídka by se dalo říct, že hraje na zlo a lehce menší zlo. Svět Zaklínače je krutý, a proto jsou krutí mnohdy i lidé, což mě přivádí k další části recenze. Zaměřme se detailněji na hlavní postavu, Geralta a popišme si stručně i vedlejší postavy.

Geralt je zaklínač. Tak a máme značnou část postavy popsanou.. tedy.. kéžby. Ono problém s Geraltem je takový, že i přes jeho genetické mutace, které zaklínače zbavují emocí, na něho tak úplně nefungovaly.. a emoce mu zůstaly. Takže tady máme jeho jedinečný pohled na svět. Málo kdo ho má rád (Tedy krom dívek které touží po zaklínačově.. eh.. obouručním meči.. ono totiž zaklínači jsou sterilní což v té době byla jistě značná výhoda.) nebo se vůbec obtěžuje s ním mluvit. I přes to jak ohavně se k němu svět chová, je ale Geralt hodný člověk. Snaží se vyhýbat konfliktům a často si nechá, jak se říká, plivat do tváře. Z výsměchu si nic nedělá a hledí si své, nedoceňované práce. Velice často si sahá na své dno. Naštěstí je značně inteligentní, což mu několikrát zachránilo život.

Dost ale o Geraltovi.. nechceme přece ať vás v knize nic nepřekvapí (Pokud se tedy rozhodnete si ji přečíst.). Vedlejších postav je hodně, některé jsou kruté, jiné milosrdné.. některé jednoduché, jiné komplexní. Jsou nesmírně realistické. Osobnost každého z nás je jedinečná a stejně tak je tomu u postav v této knize. Často vás překvapí svými postoji či zvraty které způsobí.

Myslím, že jsem již řekl o knize dost. Přejděme tedy k hodnocení. Nejprve bych knihu rád zhodnotil jakožto fanoušek herní série Zaklínač. Rád jsem se něco dozvěděl o příbězích mi již známých postav. Rád jsem se dozvěděl o postavách nových. A také jsem rád získal naprosto nový pohled na celý svět Zaklínače. Dále bych knihu zhodnotil jakožto muž. Stačily by mi dvě slova - sex a násilí. O tomhle mě naučil můj profesor literatury. Každá dobrá kniha (Konkrétně z dob antiky.) obsahuje sex a násilí. A věřte mi.. zde je obojího dostatek. Skrytí masochisté se mají opravdu na co těšit. Detailně popsané souboje, ve kterých vám autor řekne o každém šrámu či padlé kapce krve opravdu zvedají mnohdy i žaludek.

Mé poslední hodnocení bude hodnocení začínajícího čtenáře. Kniha není složitá na čtení, není dlouhá a lehce se začtete. Pokud máte rádi fantasy a s čtením začínáte je toto něco pro vás. Nicméně i pokud fantasy (kniha se netočí jen kolem fantasy žánru. Fantasy tvoří pouze tak 1/3 obsahu) zrovna nemusíte nebo jste čtenářem již delší dobu tak vás kniha má čím zaujmout. Ať už jako fanoušek, muž a nebo začínající čtenář vám knihu doporučuji. Každý si v ní něco najde, dokonce i nějaký ten románek (Geralt je záletník ale láska mu cizí není).

Tímto se s vámi rozloučím, pro některé snad nadobro, pro některé snad ne. Přeji krásný zbytek dne.

Pokud jste to přečetli celé, dejte vědět, a nebojte příště už tu budu zase já. - Zavk :)

,