24. prosince 2016

Oliver kocour, který zachránil Vánoce - Recenze

Autor: Sheila Norton
Originál: Oliver, the Cat Who Saved Christmas
Počet stran: 296
Anotace: Půvabný vánoční příběh, který vás chytne za srdce. Kocourek Oliver jen výjimečně opouští svůj bezpečný domov v hostinci Myslivna. Když ale hospodu zničí požár, zůstane bez střechy nad hlavou. Přátelskému kocourkovi se zvláštní jiskrou v oku naštěstí jen tak někdo neodolá, proto se mu brzy podaří najít nový domov. Pak se však seznámí s nemocnou holčičkou Karolinou, která nemá žádné kamarády. Oliver si vzpomene na to, jak lidé pomohli jemu, a rozhodne se, že je nejvyšší čas na to, aby vesnice, ve které bydlí, zažila pravý vánoční zázrak…

Můj názor: Oliver bydlí se svým páníčkem Georgem v hostinci ve vesnici. Bohužel jednou Olivera probudí kouř, ten zjistí, že hostinec hoří a snaží se zachránit George. Škody jsou veliké a tak musí být hostinec uzavřen. Oliver se poleká, uteče a ztratí se v lese, a tímto vším začal příběh o velikém nejen vánočním zázraku a šťastných osudech.

Celý příběh se odehrává v rámci jedné vesnice, z mé zkušenosti z vesnicemi bych to nazvala spíš takové maloměstečko. V průběhu se dozvídáme o tom, jak Oliver přišel ke svému člověku Georgovi, jaké bylo jeho kočičí dětství. Oliver by si mnohokrát přál lidem pomoct a sdělit jim něco, ovšem lidé přece nemluví kočičí řečí. Lidská koťata ve vesnici jsou moc hodná, bohužel po nikom jiném než po Georgovi Oliver netouží. Po požáru se Oliver dostane do dvou náhradních domovů a to spouští jeho snahu o pomoc lidem. Rozhodl se totiž, že to bude nejstatečnější kocourek ze všech. A tak vykonává různé věci, aby pomohl co nejvíce lidem. Mnoha lidem začne připadat kouzelný, a to o možná i je, záleží, jestli na kouzla věříte nebo ne.

Co se týče postav, tak těch je tam opravdu mnoho. Jsou tam nějací kočičí hrdinové, ale co se týče těch lidských tak je tam prakticky celá vesnice. Všichni představovali moc milé a přátelské lidi. Až působili možná přehnaně zidealizovaně, mluvím však pouze o povahách. Osudově tam jsou samozřejmě zvraty :-)

Dějová linka této knihy jde celkem snadně odhadnout. Z anotace se toho dozvíme dostatečné množství, abyste si udělali alespoň malinký obrázek ohledně děje. Po určitém čase, když jsem si zvykla na styl psaní a uvažování autorky jsem dokázala odhadnout, co se asi stane příště. Jak lidským hrdinům, tak co asi Oliver vymyslí, aby opět provedl nějaký dobrý skutek a získal to, co chtěl.

Autorka zvolila velmi zajímavý styl vypravěče. Celý příběh je vyprávěn z pohledu hlavního hrdiny, tedy kocourka Olivera. Není nic speciálního na tom, že příběh vypráví hlavní hrdina. Ovšem zde je speciální něco co si neuvědomuji u jiné knihy - styl posluchače. Oliver k nám celou dobu mluví jako ke kotěti. Nejdřív jsme jen pouhé malé nezkušené kotě. Poté dostaneme dočasné jméno Kitty a následně jméno trvalé, které vám už neprozradím. Souvisí to totiž s příběhem a pro mě to bylo milé překvapení, tak ho ostatním nezkazím.

Příběh jako takový se mi moc líbil, možná to ovlivnilo i to, že jsem velký milovník koček. Celý život mám po svém boku nějakou kočku, kterou bezmezně miluji. Takže jednoznačně to doporučuji milovníkům koček, dále by se kniha mohla líbit všem mladším teenagerům a čtenářům, kteří rádi čtou odpočinkové knihy. Je to jednoduché čtení na odpočinutí, je to psáno lehce a svižně. Při čtení jsem se těšila, co bude na další stránce, a tak to podle mě má být. Rozhodně má kniha své kouzlo. Nejen Vánoc ale i lásky a přátelství. Místy byla kniha i smutná a bylo mi Olivera líto, asi hlavně díky té mé lásce ke kočkám. Kniha si zaslouží být čtená, takže neváhejte a pustě se do ní. Možná je to jedna z mála knih, kterou budu číst vícekrát.

Věřím, že tyhle Vánoce už si knihu přečíst nestihnete, pokud ji zrovna nemáte doma, ale ukryjte si ji v paměti a přečtěte si ji alespoň příští rok. Nebo na to kašlete a přečtěte si ji kdykoliv. A nakonec bych vám chtěla popřát šťastné a veselé Vánoce všem knihomolům, a ať vám Ježíšek přinese co nejvíce knih!

, ,