21. dubna 2017

Stačí jen chtít - Recenze

Autor: Joelle Charbonneau
Originál: NEED
Počet stran: 272
Nakladatelství: Fragment
Anotace: Městem Nottawa se jako lavina šíří nový fenomén. Sociální síť s názvem NEED nabízí svým uživatelům vše, co chtějí mít. Chceš nový iPhone nebo lístky na koncert se vstupem do zákulisí? Výměnou za drobný úkol ti NEED tvé přání splní. Kaylee Dunhamová ví, co chce. Potřebuje získat novou ledvinu pro nemocného bratra. Nevěří, že by jí nějaká sociální síť mohla pomoci, ale rozhodne se, že to zkusí. Až po té, co zadá svůj požadavek, si uvědomuje, jak vysokou cenu bude muset zaplatit. Úkoly, které síť za splnění jednotlivých přání vyžaduje, totiž s přibývajícím počtem uživatelů nabírají na nebezpečnosti. Dokáže Kaylee odhalit, kdo NEED stvořil, a zastavit ho dřív, než zničí celé město?

Můj názor: Nacházíme se ve městě Nottawa, které se najdeme na severu Spojených států amerických, ve státě Wisconsin. Zdá se, že je to jen obyčejné menší město s jednou střední školou, několika obydlenými čtvrťmi a ničím nezajímavými obyvateli. Hlavní hrdinkou je Kaylee Dunhamová, jejíž mladší bratr DJ má nemocné ledviny a celý Kayliin život se točí jen kolem sehnání dárce ledviny pro jejího bratra. Kaylee se díky svému zápalu do záchrany bratra dostane na okraj zdejší společnosti, a tak když její nejlepší a poměrně oblíbený kamarád Nate přijde s pozvánkou na novou sociální sítí NEED, Kaylee neodolá a zaregistruje se taky.

Sociální sít NEED existuje sotva pár hodin, ale už začala studentům plnit jejich přání. NEED je určen pouze pro studenty Nottawské střední školy, což je celkem zvláštní, vzhledem k tomu, že každá sociální síť chce mít co nejvíce uživatel. NEED slibuje anonymitu, každý student dostane určité uživatelské jméno a nesmí o něm s nikým mluvit. Pointa NEEDu spočívá v jednoduchých otázkách - Co chcete? Co potřebujete? Když uživatel zadá přání, počká na schválení a po případném splnění úkolu dostane svou odměnu. Zdá se to bez rizika, že jo?

Nejdřív si studenti většinou přáli hmotné věci jako telefony a počítače, ale potom se stali novou sociální sítí tak posedlí, že sami od sebe vyžadovali nové mise s touhou po vzrušení z nelegálnosti a nedostižitelnosti. V NEEDu proběhla přání jako třeba lístky na koncert, prodloužení vánočních prázdnin, jednička z testu z fyziky, mast na akné. Žádné z těchto přání se nezdá nějak nebezpečné, ale nic není zadarmo.

Kniha je psána opravdu zvláštním stylem vyprávění. Autorka zvolila kapitoly hned z několika úhlů pohledu, konkrétně se ve vyprávění střídá jedenáct studentů a to - Kaylee, Hanna, Sydney, Nate, Gina, Ethan, Bryan, Lynn, Yvonne, Samina a Amanda. Nejdelší kapitoly jsou z pohledu Kaylee naší hlavní hrdinky, za což jsem byla ráda, protože její příběh mě samozřejmě zajímal nejvíce. Ostatní studenti krásně doplňovali a objasňovali hlavní dějovou linii, ale Kaylee mi byla ze všech nejsympatičtější. Kapitoly ostatních studentů byly zpravidla kratší, ale informačně dost obsáhlé.
Byla jsem zvědavá, jestli v knize bude něco speciálního a originálního, co by mě přinutilo ji nesrovnávat s ostatními. Jelikož když jsem poprvé zjistila námět této knihy, okamžitě se mi vybavily knihy jako Game nebo Nerve (ta byla i zfilmována), které mají velmi podobné téma. I když jsem se dojmu podobnosti základní myšlenky nezbavila, tak mě autorka uměla překvapit několika dějovými zvraty. Jindy bych je možná označila za klišé, ale tady jsem je opravdu nečekala. Palec nahoru za nepředvídatelnost.

Autorka píše opravdu skvěle a hodně čtivě, celá kniha je vyprávěna tak že víceméně jen popisuje co se kde děje, co jak vypadá a kdo co říká. Mluvím tedy o er-formě. Způsob tohohle vyprávění mě velmi bavil, protože jsem si příběh v hlavě celou dobu přehrávala jako film. A tím pádem pro mě kniha byla realističtější, a když se na to podívám zpětně, tak i lehce děsivá. Kdo ví, kdy někomu hrábne a stvoří něco takového v realitě? Stačí jen chtít je opravdu dobře zpracovaný příběh, není uměle natahovaný ani v rychlosti ukončený.

Z mého pohledu autorka zvolila docela otevřený konec, což mě ani nepřekvapilo, protože tohle téma asi nemůže být uzavřeno navždycky. Dále o konci můžu prozradit jedině to, abyste si omylem nepřečetli poslední stránku jako já. Naštěstí jsem to ale nečetla moc pozorně, takže jsem nepřišla o moment překvapení, kdy byl/i odhalen hlavní záporák/záporáci.

Kniha mě opravdu bavila a můžu ji doporučit každému, koho zaujme její anotace a téma. Případně pokud někdo četl další autorčiny knihy ze série Univerzita výjimečných, tak si rozhodně nenechte ujít ani tuto. Já se na ně určitě chystám.
Z poskytnutí knihy k recenzi děkuji společnosti albatrosmedia.cz. Tuto knihu i další autorčina díla si můžete zakoupit zde.

, ,