Stopa - Recenze

Autor: Kathy Reichs & Brendan Reichs
Originál: Trace Evidence: A Virals Short Story Collection
Počet stran: 248
Nakladatelství: BB/Art
Anotace: Tory Brennanová a její viráti na stopě zákeřných protivníků
Čtyři povídky poodhalí další tajemství ze světa virátů a fanoušci se v nich setkají i s Toryinou pratetou, slavnou soudní antropoložkou Temperance Brennanovou. Společně s ní budou naši hrdinové Tory, Ben, Hiram i Shelton řešit další záhady - na autogramiádě i ve výzkumném ústavu na ostrově Loggerhead. Prozradí, jak to vlastně všechno začalo a co se dělo předtím, než se z nich stali viráti. A v nejnovějším příběhu, který navazuje na poslední díl série, budou muset zachraňovat ohroženou svatbu Kita a Whitney.

Můj názor: Stopa je soubor čtyř doplňkových povídek k sérii o Virátech - geneticky pozměněných lidech psím parovirem. Každá z povídek patří do jiného časového úseku v celé Virátí sérii. Autoři povídky psali zároveň s knihami a v originále také průběžně samostatně vycházely. V České republice vyšly jako jednotný soubor až po vydání celé série.

První povídka s názvem Setkání, je pojmenovaná docela tematicky. Vypráví totiž o prvním setkání hlavní hrdinky Tory s jejím otcem Kitem a jeho přítelkyní Whitney, které nebylo zrovna ideální. Victorie musí po smrti její maminky opustit rodné město, a přestěhovat se na ostrov Morris, kde bydlí její otec a o kterém nikdy dříve neslyšela. Následně se Tory seznamuje s budoucí Virátí partou - s Hiramem, Benem a Sheltonem, při záchraně mořské želvy na ostrovní pláži. Jako jediní vrstevníci na ostrově se okamžitě spřátelí. Tory je klučičí typ dívky a trojice kluků mezi sebou ráda uvítá dívku. Když si parta po seznámení společně začne házet frisbee, najdou historický válečný bunkr, který později, jak už víme, předělali na klubovnu. Setkání tedy časově přechází prvnímu dílu celé série Virusu.

Druhá povídka, s poněkud netypickým názvem Sekyra, je psána opravdu zvláštním způsobem. Nepravidelně se zde střídají kapitoly z pohledu Sheltona, Bena, Hirama, Tory, Kita a Toryiny tety Tempe. Autoři nezaháleli a povídku opět pojmenovali příhodně jejímu obsahu. Nacházíme se v ději, kdy bylo z laboratoře ukradeno drahé vybavení a naši malí vyšetřovatelé se pouští do pátrání po zločinci. Nejsem si jistá, zda něco podobného nebylo i v nějaké z knih, protože mi tato vyšetřovatelská příležitost připadala docela povědomá. V této povídce se také dozvídáme přednosti každého člena smečky, tedy kdo má lepší čich, sluch, zrak a sílu. Časově tato povídka zapadá mezi druhý a třetí díl celé série, tedy mezi Poklad a Šifru.

Třetí povídka se zabývá případem vzácné drahé ztracené sochy ze skleněné vitríny, která byla prostřelena pistolí. Také podle toho získala svůj název Střep. Virátí parta se nachází na Comicconu, na kterém má přednášku a autogramiádu Toryina teta Tempe, a díky ní mají ostrovní děti VIP vstupy. Kamarádi na festival přicházejí za fanouškovskými účely, avšak jejich instinkty jim nedovolí udržet ruce za zády, a tak se opět pouští do pátrání na vlastní pěst.

Celý čtverec se zakončuje povídkou, která se na první pohled jeví jako vysněný šťastný konec všech. Jenže přichází Sabotáž a s ní ten nejdůležitější den Kita a Whitney. Tory už si zvykla na společný život s biologickým otcem a jeho přítelkyní, ovšem tohle je pro ni úplně jiný kalibr. Shodou okolností to ale není ona, kdo se chystá jejich svatbu překazit. Naopak ona i její parta v průběhu dne přichází na zvláštní náznaky toho, že se někdo chystá tuto slavnost zdevastovat. Odhalení a přiznání pachatele je nečekané a zvláštní zároveň. Mě dokonce pachatelův důvod přišel k smíchu. Sabotáž plynule navazuje na poslední díl Zúčtování, a tak skvěle dokončuje a uzavírá celou sérii.

Soubor těchto povídek rozhodně doporučuju někomu, kdo už četl celou Virátí sérii, protože se rozhodně vyplatí znát děj předchozích knih. Jednak se fanoušek celé série rád vrátí do stejného prostředí k sympatickým a jedinečným postavám a druhak povídky skvěle vysvětlují či doplňují děj z klasických knih. Nevím, zda by někdo knihu pochopil, či ocenil, kdyby ji četl samostatně, bez znalosti ostatních knih.
Povídky společně s posledními třemi díly Virátů seženete na serveru palmknihy.cz, kterému tímto děkuji za poskytnutí recenzní e-knihy. Stopu si můžete zakoupit zde.

, ,