30. května 2017

Katy - Recenze

Autor: Jacqueline Wilson
Originál: Katy
Počet stran: 336
Nakladatelství: BB/Art
Anotace: Může člověk létat... když nemůže chodit? Byl to tak nádherný pocit, zhoupnout se a letět vzduchem, volná jako pták. Katy má pět mladších sourozenců. Vymýšlí pro ně skvělé hry, ale také ráda riskuje a pouští se do nejrůznějších dobrodružství. Miluje jízdu na skateboardu, leze na stromy a organizuje výpravy do tajné zahrady. Často se jí zdá, jak létá, a ráda vzpomíná na šťastné chvíle, kdy ji její máma jako malého caparta houpala v parku na houpačce. Po nešťastném úrazu to však vypadá, jako by o veškerou kuráž i chuť do života přišla. Bude se jí vůbec ještě někdy chtít létat?

Můj názor: Každý z nás byl jednou v těch nejlepších, bezstarostných a nejbláznivějších dětských letech, přesně jako je nyní naše hlavní hrdinka Katy Carrová. Když jí a její mladší sestře Clover zemřela maminka, nikdy je to nepřestalo trápit. Bohužel táta si brzy našel novou manželku a společně s ní postupně do rodiny přibyli další čtyři sourozenci. Katy je správná starší zodpovědná sestra, ale zároveň má velmi bujnou fantazii a umí vymýšlet nejrůznější občas i nebezpečné hry.

Jak prozrazuje anotace, jednoho dne si Katy vlastní vinou způsobí úraz na špatně upevněné houpačce na stromě. Nešťastnou náhodou jí ochrnou nohy a Katy zjišťuje, že už nikdy nebude moct chodit. V nemocnici ji dají na speciální oddělení spolu s dalšími dětmi, které jsou také po úrazech. Právě tady se Katy seznamuje s Dextrem, starším klukem z nemocničního oddělení, který měl nehodu na motorce a se snahou Katy ukazuje, že neštěstí nemusí znamenat konec života.

Kniha je zkrátka o hledání sama sebe, o tom jak se člověk musí vyrovnat s vlastními chybami a naučit se s nimi žít. Katy je ukázkový příklad toho, že když se chce tak to jde a není to jen vymyšlená fráze. Příběh je milý, čtivý, smutný i poučný zároveň. Ze zdánlivě bezstarostného života mladé dívenky se přesouváme do běžných každodenních situací, kdy, kde a jak manipulovat s vozíčkem, jak jít první den do školy apod., které se s hendikepem stávají zákeřným oříškem. Další „psychologickou“ linku zde hraje přijetí jiné ženy do role matky. Sourozenci jsou pro Katy důležití, ale s jejich mámou se nikdy nedokázala sžít. I toto se po úrazu začíná pomalu měnit.

Kniha má působit povzbudivě a naděje plně pro děti, které se nějakým způsobem dostaly k tělesnému hendikepu. Ať už díky úrazu, nehodě nebo vrozené vadě, ale hlavně díky úrazům. Když se hendikep získá, až v průběhu života je mnohem těžší se s ním psychicky sžít, protože víte, co všechno vám chybí a o co jste přišli.

Katy je čtivá, odpočinková a poučná kniha směřována hlavně na dětské publikum. Ovšem myslím si, že kdyby si ji přečetl rodič nějakého dítěte, kterého se toto téma týká, mohl by alespoň částečně pochopit dětský pohled na věc. Knihu doporučuji lidem, kteří mají rádi jednoduché oddychovky, nebo se o toto téma zajímají.

Původní námět knihy pochází z autorčina dětství, kdy sama četla velmi podobnou, ale starou knihu. Jacqueline se rozhodla oživit tento příběh do dnešní doby pro nynější mladší čtenářky, aby se na něj nezapomnělo, a aby i dnešním dětem někde svitlo světýlko naděje. Přestože je Katy v podstatě remake, je to stejně povedená kniha jako všechny ostatní od této autorky.
Za poskytnutí e-knihy k recenzi děkuji portálu palmknihy.cz. E-knihu si můžete zakoupit zde.

, ,