5. května 2017

Seznam mrtvých - Recenze

Autor: Jennifer L. Armentrout
Originál: The Dead List
Počet stran: 344
Nakladatelství: Baronet
Anotace: Ella se před pár měsíci rozešla se svým přítelem Gavinem. Na začátku nového školního roku se s kamarádkou Linds rozhodnou, že si poslední rok na střední škole užijí naplno. Ovšem cestou z večírku je Ella přepadena neznámým útočníkem a všechno se změní. Sedmnáctiletá studentka se ocitá v centru vyšetřování pokusu o vraždu, přesto se snaží vrátit do zaběhlých kolejí. Ella nedokáže setřást pocit, že ji někdo sleduje. Když se začnou záhadně ztrácet její spolužačky a objevovat mrtvá těla, dívka začne podezírat i své nejbližší přátele, včetně pohledného trenéra sebeobrany Jensena. Navíc se zdá, že vraždy mají něco společného se starou nešťastnou událostí. V malém virginském městečku Ella náhle neví, komu může věřit. Seznam mrtvých je napínavý thriller pro mládež protnutý romancí, něco jako filmový Vřískot namíchaný s autorčiným románem Neohlížej se.

Můj názor: Je léto, Ella, Jensen a Gavin právě společně nastupují do maturitního ročníku. Jak už bývá zvykem, u jednoho z Elliných spolužáků se pořádá party na oslavu konce léta a začátku nového školního roku. Nikdo nemohl vědět, že tahle skončí jinak než ty ostatní. Když je Ella na odchodu ke svému autu, je přepadena a odvlečena do temného lesa. Vrahovi uniká jen o vlásek díky Jensenovi, který neznámého pachatele vyruší při činu. Touto událostí se odstartuje množství podivných událostí - od únosů přes vraždy.

Asi do poloviny knihy nám autorka představuje hned několik (desítek) postav, které jsou později dále rozvíjeny a propojovány. Všechny jsou svým způsobem jedinečné a něčím typické, takže si je při čtení budete snadno pamatovat. Ve vyprávění se prolíná přítomnost s minulostí a o postavách se tak dozvídáme i něco víc, než jen jejich chování při aktuální vypjaté situaci.

Hlavní hrdinka Ella Mansfieldová mi byla od začátku celkem sympatická. Líbilo se mi její nadšení pro věc a to jak si vždy šla za tím, co chtěla a čemu věřila. Jsem ve stejném věku jako Ella a nedokážu si představit, že bych zažila to, co ona. Nejméně sympatičtí mi byli Shaw Jordan společně s Neilem Bryantem, což byli policisté v pozici zástupců velitelů. Od začátku jsem z nich měla pocit, že jsou to naprostí burani, kteří se jen přetvařují. Ellin kamarád z dětství Jensen Carver, se do rodného městečka vrací po několika letech a jeho minulost je neznámá jak Elle, tak čtenářům. Postupně se odhalovaly střípky z jeho života, a tím stoupal na mém žebříčku oblíbenosti postav.

Velkou roli v této knize hraje červený ptáček Kardinál, kterého můžete vidět na úvodním obrázku recenze. Tento ptáček se v příběhu vyskytuje po celou dobu. Na začátku se s ním seznamujeme jako s jedinečnou krásou, kterou obdivuje Penn. Ten, který miloval pozorování ptáků, ale bál se výšek, takže jeho největším oblíbencem byl právě Kardinál Červený. Ve zbytku knihy se v očích Elly ocitáme o několik let později, kdy počáteční parta končí střední školu, samozřejmě bez Penna. Když nějaký šílenec začne zabíjet Kardinály a umisťovat je na nejrůznější místa k obětem, začnou mít Ella i Jensen pochybnosti, zda to všechno nějak nesouvisí s Pennovou smrtí. A jak už to tak bývá, souvislost to nakonec opravdu má.

Kniha je opravdu čtivá, napínavá, překvapivá a má spád. Již od začátku pociťujeme prvky napětí, protože se dozvídáme o Pennově smrti, ale příčina je stále zahalená v oblaku minulosti. Pennova smrt nás udržuje napjaté po celou dobu knihy, protože pravý důvod jeho smrti se dozvídáme až skoro na konci. Zároveň přibývá další prvek napětí, a to proč všechny zavražděné, nebo unesené děti měly u sebe nějakým způsobem Kardinála Červeného. Nevím, zda to tak Jennifer napsala schválně, nebo jsem prostě dobrá, ale pachatele jsem samozřejmě odhadla ještě před jeho finálním odhalením a vlastně mě to samotnou nakonec docela překvapilo.

Seznam mrtvých se řadí mezi young adult literaturu a thrillery s čímž souhlasím jen z části, není to typická YA literatura, ale drsný thriller to určitě není. Nějaké ty romantické prvky zde také nechybí. Milovník thrillerů by mohl ohrnout nos, protože kniha obsahuje pouze pár prvků z tohoto žánru. Celkově je kniha opravdu zvláštní, obsahuje záhadnou minulost i pár klišé. Na druhou stranu autorka píše opravdu velmi dobře a čtivě což mě nalákalo na její další knihy. Knihu bych doporučila spíš mladším ročníkům, kteří s thrillery teprve začínají, nebo naopak chtějí nějakou nevšední YA knihu.
Za poskytnutí e-knihy k recenzi velice děkuji portálu eReading.cz. Nejen tuto knihu, ale i ostatní autorčina díla si můžete zakoupit zde.

,