21. května 2017

V tajných službách: Protřepat, nelíbat - Recenze

Autor: Ally Carter
Originál: I'd Tell You I Love You, But Then I'd Have to Kill You
Počet stran: 224
Nakladatelství: Fragment
Anotace: Cammie Morganová není obyčejná patnáctiletá holka. Umí čtrnáct jazyků, nepřítele dokáže sprovodit ze světa pěti různými způsoby (třeba jen kusem syrové špagety), a škola, do které chodí, je stejně pozoruhodná jako ona. Akademie Gillian Gallagherové se navenek tváří jako výběrový internát pro výjimečné mladé dámy, ve skutečnosti ale vychovává tajné agentky a špionky. Cammiinou další specialitou je schopnost dokonale splynout s okolím. Ne nadarmo má ve škole přezdívku Chameleon. Pokud chce, dokáže být neviditelná. Tím spíš nechápe, jak je možné, že si jí na jedné cvičné misi všiml Josh. Vypadá jako úplně obyčejný kluk, ale bude třeba ho pořádně proklepnout! Jenže pak Cammie narazí na problém, se kterým si neví rady: co se stane, když se do Joshe nečekaně zamiluje? Dá se skloubit život obyčejného kluka se supertajným životem budoucí špionky, o kterém se Josh nesmí nic dozvědět? A hlavně: bude ji mít rád, i když zjistí, kdo Cammie Morganová opravdu je?

Můj názor: Slyšeli jste někdy o akademii Gillian Gallagherové? Ne? To je dobře, protože tahle elitní škola pro mladé budoucí špiónky a agentky totiž podléhá přísnému vládnímu utajení. Jestli jste o ní slyšeli, je tady něco špatně. Akademie má pro širokou veřejnost krytí snobské internátní školy pro mladé dámy a ještě nikdy od jejího založení nedošlo k narušení bezpečnosti či odhalení identity. Takovou akademii si nevyberete, to ona si vybere vás. Pokud nepocházíte ze špiónské rodiny, tak ani vaši vlastní rodiče nebudou a nesmí vědět, co studujete. Jste prostě Gallagherka se vším všudy.

Kniha je vyprávěna z pohledu Cameron Morganové, dcery Rachel Morganové ředitelky Akademie a vysloužilé agentky CIA. Začíná nový školní rok a Cammie právě nastupuje do čtvrtého ročníku, kde se jí s vyšší bezpečnostní prověrkou otevírá suterén 1 a nový předmět Tajné operace. Do školy přichází nový tajemný a sexy učitel Joe Solomon, který má učit právě ony Tajné operace. Většina učitelů na Akademii jsou vysloužilí agenti CIA nebo mezinárodně hledaní agenti, tudíž většině dívek vrtá hlavou, co tam dělá tak mladý a hezký učitel.

V průběhu celé knihy se postupně seznamujeme s tím, jak to na akademii chodí a proč vlastně taková instituce vznikla. Nezůstane opomenuta ani slavná dáma agentka a zakladatelka Gillian Gallagherová. Poznáváme styl špiónské výuky, předměty, učitele, prostředí i samotnou budovu, kde se Akademie nachází. S každým dalším školním rokem toho studentky můžou vidět víc a víc a tak je vše postupně dávkováno i samotným čtenářům.

Společně s Cammie se blíže seznamujeme s dalšími třemi dívkami. Jedna ze dvou nejlepších kamarádech Chameleonky je Rebeka Baxterová nebo-li Bex. Což je jediná dívka ze studentek, která není Američanka. Bex pochází z Anglie a na Akademii by správně nikdy studovat neměla, ale jelikož byla skvělou kandidátkou, trochu se zahýbalo pravidly. Rebeka je opravdu nadaná a cokoliv ohledně špiónské techniky, od odposlouchávacích zařízení po nabourání vládních serverů, zvládne levou zadní. Druhou spřízněnou duší Cammie je Elizabeth Suttonová, které se říká Liz. Pečlivější a poctivější žačku jste ještě neviděli. Liz je knihomolka a dělá si zápisky naprosto ze všeho (tak trochu se v ní vidím), a také je neuvěřitelně chytrá a zapálená do své práce. Má jasně dané cíle a jde si za nimi. Čtveřici uzavírá dcera senátora a dědička kosmetického impéria Macey McHenryová. Macey do školy pro špióny nastoupila se čtyřletním zpožděním, díky tomu se musí učit s mladšími ročníky a přes všechny protesty a prosby dostala pokoj s výše zmíněnou trojicí. Zanedlouho se puberťačky naučí spolu žít a vytvoří silnou a vyváženou čtyřku.

Když se při první sledovací akci venku mimo areál školy Cam seznámí s Joshem, neplyne z toho nic dobrého. Jí bude brzy šestnáct, nikdy nemluvila s klukem a hlavně si jí nikdo neměl všimnout. On je pohledný, milý a okouzlený. Hormony zaútočí a Cammie se poprvé zamiluje, což v její pozici není nejlepší situace. Už od začátku lže jako když tiskne, ale pravdu Joshovi povědět nemůže. Jelikož je chytrá, vynalézavá, akční, cílevědomá a trochu rebelka, často se tajně vydává do města na rande za Joshem. Kamarádky nezůstanou opomenuty a společně vymýšlí sledovací akce a techniky.

Celkový konec byl překvapivý a nečekala jsem ho. Autorka knihu ukončila dostatečně otevřeně na to, aby čtenář chtěl číst dál. Hlavně si před dočtením knihy nečtěte anotaci druhého dílu, protože je tam spoiler. Vyústění situace s Joshem si sice můžete domyslet, ale okolnosti by vás rozhodně nenapadly!

Závěrem bych chtěla říct, že kniha je opravdu super oddychovka cílená pro náctileté slečny kolem čtrnácti let. Jsem sice o několik let starší, ale i tak se mi kniha opravdu líbila, protože byla vtipná, napínavá, svižně a čtivě napsaná a nemusela jsem nad tím nějak složitě přemýšlet. V poslední době vyhledávám knihy tohoto typu, protože jich je prostě spoustu a mnohdy jsou opravdu velmi dobré. Pokud se chcete zasmát, nebo být napnutí u toho jak se mladé budoucí špionky a agentky vypořádají se strastmi každodenního života (jako třeba první láska), tak je kniha přesně pro vás a doporučuji vám ji. Pokud vás tyhle holčičí příběhy nebaví, tak knihu ani nezkoušejte, nelíbila by se vám.

špiónská tématika prostě baví jak u knih, tak u filmů. V tajných službách je mnohem realističtější, modernější a lehčí zpracování než Etiketa a Špionáž (CooBoo, 2014). Ohledně utajené školy pro špiony a agenty to má společné téma třeba s filmem Kingsman: Tajná služba (na ten určitě mrkněte, miluju ho!). A pokud vás bavily filmy Spy Kids, tak by se vám tahle kniha mohla líbit taky.

Hodnocení: Zasloužila jsem si 5/5 kočiček v kategorii "Jsem tenká, pro mladší holky a nic ode mě nečekej." 😀 Knihu jsem zkrátka ohodnotila v rámci podobných kategorií, nesrovnávejte hodnocení s knihami jiných žánrů.

, ,