8. července 2017

Noční lov - Recenze

Autor: Robert Bryndza
Originál: The Night Stalker
Počet stran: 432
Nakladatelství: Grada
Anotace: Pokud tě někdo sleduje, jsi mrtvý.. Jedné horké červnové noci je detektiv šéfinspektor Erika Fosterová přivolána k vraždě. Oběť, vážený praktický lékař, je nalezen ve své posteli udušený. Zápěstí má svázaná a oči pod průhledným sáčkem utěsněným pod hlavou vypoulené. O několik dní později umírá za podobných okolností další muž a Erika a její tým tuší, že čelí sériovému vrahovi. Ten své oběti sleduje, pozoruje a čeká na vhodný moment, kdy udeří. Co mají oba mrtví společného? Je v jejich minulosti nějaké tajemství, které by je mohlo spojovat? A co je spojuje s vrahem? Erika udělá vše pro to, aby Nočního lovce zastavili a dopadli, i když opět riskuje a dostává se do konfliktů s nadřízenými. A navíc možná vrah sleduje i ji...

Můj názor: Po dívce nalezené v ledu přichází opět další případ sériového vraha. Plánované vraždy obvykle probíhají v noci, ale ne se speciálním sebevražedným pytlem na hlavě společně se znásilňovacími sedativy v krevním oběhu oběti. Jde to všechno naplánovat, tak aby si nikdo ničeho nevšimnul, vypadalo to jako sebevražda a zároveň to byla krutá pomsta, za to všechno? Ano, jde a oběť nemá šanci přežít.

Robert Bryndza nám už v prvním díle své detektivní tetralogie předvedl jak je mazaný a chytrý spisovatel s mozkem na správném místě a stejné vlastnosti ukazuje i ve své druhé knize. Podobně jako v Dívce v ledu se s vrahem v podstatě setkáme už na začátku knihy v jeho samostatných kapitolách, což může lehce narušit celou tu napínavost a dějovou linku točící se kolem odhalení pachatele. Ovšem na stejném principu stojí hlavně psychologické thrillery, kde jde hlavně o psychický vývoj postav a odhalení motivu. Což myslím, že je nejlepší zařazení pro Robertovy knihy. Pokud vám to však nedojde samovolně při čtení, autor vám vraha definitivně prozradí v přibližné polovině knihy.

Někdo říká, že je Noční lov lepší než Dívka v ledu, někdo že je o dost horší. Já mám na obě knihy poměrně podobný názor. Baví mě autorův styl, postavy, pokrok i vzácně se vyskytující humor. Robert zkrátka dokázal vytvořit něco, co mě baví. Kromě vyřešení a odhalení aktuálního případu mě zajímá také osobní život vyšetřovatelky Eriky, což skvěle navozuje napětí a těšení se na další díly.

Jak už jsem zmínila výše Bryndzovy thrillery zkrátka nejsou o velkolepém odhalení pachatele, ale o psychologii všech zúčastněných postav. Samozřejmě že každý vrah má motiv ke svým činům a většinou nějakou psychickou poruchu, ale zároveň každý případ nějak působí na povolaného inspektora. A tím se dostáváme k tomu co tyto dva naprosto odlišné případy (i samotné knihy) spojuje - je to nečekaně hlavní vyšetřovatelka Erika Fosterová, která postupně prochází znatelným psychickým vývojem, nejen očistou a odpuštěním. Erika je typ ženy, která nemá ráda změny a těžko se s nimi vyrovnává, a tak se s manželovou smrtí stále ani po letech nemůže plnohodnotně smířit. V Nočním lovu se do detailu dozvídáme, jak smrt jejího manžela probíhala, co se stalo poté a jak moc to pro ni znamená. Podrobněji také zjišťujeme různé maličkosti o životě její sestry na Slovensku. Autor se kromě případu zaměřil také na hlavní hrdinku a její osobní život což se mi moc líbilo a oceňuji to.

Robert Bryndza se ve svých knihách zabývá dvěma stránkami psychologie a to jak profesní psychologií tak patopsychologií. Pro vysvětlení, patopsychologie se zabývá různými druhy psychických poruch, jejich příčin, léčbou apod. což je z hlediska vraha či devianta dost podstatná stránka osobnosti. Zároveň jak sám autor píše v poděkování, na vývoji knihy, prostředí a chování postav se podíleli i čtenáři prvního dílu. Například Erika už nyní používá popelník namísto nevkusného hrnku se zbytkem kafe. Tento fakt na autorovi dost oceňuji, líbí se mi, že spolupracuje se svými čtenáři a nejede si čistě podle své hlavy.

Závěrem doporučuji Noční lov každému, komu se líbila Dívka v ledu nebo ho láká autorův styl. Thriller je čtivý, napínavý, strašidelný místy i mrazivý a nechutný. Kniha se dá číst i samostatně, ovšem vyspoilerovali byste si vedlejší dějové linie předchozího dílu. Pokud vás láká Brit, který nyní žije na Slovensku a napsal dobré knihy o nejen londýnských případech, jděte do toho.
Za poskytnutí eknihy k recenzi velice děkuji portálu palmknihy.cz. Eknihu si můžete zakoupit zde.

, ,