29. listopadu 2017

Moje sestra žije na krbové římse - Recenze

Autor: Annabel Pitcherová
Originál: My Sister Lives on the Mantelpiece
Počet stran: 200
Nakladatelství: Slovart #Booklab
Anotace: Stěhování mělo představovat příležitost, jak se odstřihnout od toho, co se stalo před pěti lety, a začít znovu. Jenže i v novém domově se desetiletému Jamiemu zdá, že je vše při starém - táta pije, máma dál žije s cizím pánem, sestra Jas nejí, kocoura Rogera to nezajímá a sestra Rose je pořád na krbové římse. A k tomu ho ještě posadí do lavice s jedinou muslimkou ve škole! Jak z toho ven? Sebere Jamie odvahu zdolat útrapy tak jako jeho oblíbený Spider-Man? Vtipný i křehký příběh o klukovi, který se snaží zachránit svou rodinu, a o superhrdinství všedního dne.
Hodnocení: 3,5/5
Můj názor: Příběh je vyprávěn z pohledu malého Jamieho, který na začátku knihy oslaví své desáté narozeniny. Nejdříve se seznamujeme s jeho životem, a také důvodem proč jeho o pět let starší sestra Rose žije na krbové římse. Dozvídáme se, že způsob jakým jedno z dvojčat umřelo, byla tragická nehoda a že tato situace navždy zničila celou Jamieho rodinu. Po tom co matka z rodiny utekla za novým přítelem do jiné části Londýna a z otce se stal alkoholik, Jamie zkrátka není v ideální rodinné situaci. K tomu všemu se otec rozhodl i s dětmi odstěhovat a ty tak musí kromě rodinných problémů řešit i ty sociální v nových školách.

Prostřednictvím vyprávění nevinného malého chlapce si uvědomujeme, že rodinná situace velice ovlivňuje dospívání, a že ne vždy se lidem poštěstí mít kolem sebe dostatek emoční či finanční podpory. Jamie kvůli nátlaku rodičů víceméně přestal projevovat emoce, konkrétně jde o to, že už pět let neuronil ani slzu. I tento jev může být příznakem sociálního traumatu v hlavě dospívajícího jedince. U Jamieho jde konkrétně o nátlak ze strany rodičů, aby truchlil za zemřelou sestru. Ovšem pětileté dítě zatím nemá plně vyvinutou schopnost dlouhodobých vzpomínek, a tak si Jamie Rose jednoduše nepamatuje. Rodiče to bohužel nehodlají přijmout.

U Jamieho jde dobře vidět, jak truchlí po absenci rodičů, kteří na svou roli docela zanevřeli - matku zajímá pouze nový přítel a otce alkohol. Nikoho tak nezajímá, že je jejich syn šikanovaný, jaké má úspěchy v mimoškolních aktivitách nebo problémy ve škole. Jediný kdo se o něj alespoň trochu stará, je jeho patnáctiletá sestra.

Kniha je to velice smutná a dojemná, rozhodně vám při ní nebude veselo. Konec mě dost rozesmutnil a byla jsem z něj celkem naměkko. Díky Jamiemu a Jes jsem si uvědomila, že není správné trestat emočně lidi za to, za co nemůžou. Moje sestra na krbové římse je krátký příběh plný hlubších myšlenek. Setkáme se zde s rasismem, xenofobií, šikanou, rozvodem rodičů i alkoholovou závislostí a chováním se závislostí spojeným. Líbilo se mi, že v knize bylo vidět, že v přátelství dětí nehraje náboženství roli - jsou to zkrátka děti, které tohle neřeší. Předsudky a problémy přicházejí vždy ze strany rodičů.

Ačkoliv se kniha žánrově řadí mezi young adult literaturu, doporučila bych ji především všem rodičům, kterým umřelo dítě. V knize jde totiž skvěle vidět, jak rodiče truchlící po smrti svého dítěte následně „týrají“ své pozůstalé děti. Poté co Rose zemřela, začali rodiče přeživší dvojče Jas oblékat a stříhat jako mrtvou dceru. Toto sobecké chování rodičů samozřejmě brání jakémukoliv osobnostnímu rozvoji a individualitě jejich zbylé dospívající dcery. Chápu, že pro rodiče musí být smrt dítěte obrovské trauma, ale ostatní děti by to neměly dostávat sežrat. Dále je kniha vhodná pro všechny bez ohledu na věkovou kategorii, které zaujme anotace a kteří hledají něco oddechového ale s hlubšími myšlenkami. Přestože jsem se na knihu těšila a líbila se mi, byla pro mě docela průměrná a znovu bych si ji už nepřečetla.
Za poskytnutí knihy k recenzi děkuji nakladatelství Slovart.
Tuto knihu a mnoho dalších z edice #booklab si můžete zakoupit zde.

, ,