16. ledna 2018

Za zavřenými dveřmi - Recenze

Autor: B. A. Paris
Originál: Behind Closed Doors
Počet stran: 264
Nakladatelství: Motto
Anotace: Dokonalé manželství, nebo dokonalá lež? Páry, jako jsou Jack a Grace, musíte obdivovat, ať chcete nebo ne. On dobře vypadá a umí vydělat peníze, ona je elegantní a šarmantní. Skoro je vám líto, že se s ní nemůžete spřátelit a poznat ji o trochu víc. Oni dva jsou totiž pořád spolu. Taková láska! Pak si ale uvědomíte, že Grace nikdy nezvedne telefon, že nepřijímá žádná pozvání, pokud není pozván i její manžel. A jejich ložnice má zamřížované okno!
Hodnocení: 3,5/5
Můj názor: Grace je prakticky uťáplá ženuška, která ve všem poslouchá svého manžela Jacka a bohužel ne zcela dobrovolně. Dokonalé manželství? Ani omylem, dokonalost neexistuje. Pokud se dá něco za dokonalost pokládat, je to vždy na osobních preferencích každého člověka. Nikdy se nezavděčíte a nezalíbíte všem, nic nebude dokonalé v očích všech. Grace Jackovi doslova zaprodala duši - svou i sestřinu a ještě byla tak zamilovaná a lehce ovlivnitelná, že na něj převedla všechen svůj majetek. Nutno říci, že jsem při poslouchání audioknihy kroutila nad touto naivitou hlavní hrdinky hlavou, neboť psychopatická stránka Jacka mi byla jasná už při prvních minutách.

Kniha je bohužel pravdivá a reálná v oblasti psychického nátlaku a domácího násilí ze strany manžela k manželce, výjimečně také naopak. Psychické domácí násilí se mnohdy děje i v dnešní realitě, avšak odhalit a prokázat toto manipulující chování partnera je velmi těžké. Stejně jako v případě zdánlivě dokonalého vztahu Grace a Jacka. Mnoho žen nemá na udání násilníka odvahu, jelikož psychický nátlak a manipulaci u soudu dokážete jen stěží, zvlášť pokud má partner dobré kontakty a jeho obhajoba bude založena na penězích. B. A. Paris by svou knihou mohla povzbudit ženy a dívky, k tomu, aby získaly odvahu a pokusily se udělat maximum, v případě, že se vyskytnou v podobné situaci jako Grace.

Velká část Graciina života se točí kolem její sestry Millie, která trpí mentální poruchou (konkrétně Downovým syndromem). Sestry mezi sebou mají sedmnáctiletý věkový rozdíl, a tak jsou spíš ve vztahu matka s dcerou. Grace svůj život zasvětila své sestře a je zvyklá se o ni starat, což se příliš neslučuje s Jackem a manželstvím. Millie má nakonec v tomto příběhu větší roli než se na počátku knihy může zdát. Vyprávění Grace se střídá z pohledu minulosti a přítomnosti, což knize prospělo, jelikož čtenář může nahlédnout, jak se Jackova nadvláda nad jeho okolím v průběhu času stupňovala.

Při poslouchání mi bylo Grace líto, ale zároveň vím, že si vzala takového dominantního psychopata a manipulátora jako je Jack dobrovolně a je to tedy její vina. Vzít si někoho po roce známosti je velká chyba, zvlášť u těchto případů, kdy se z muže poté stane úplně jiný člověk. I na tento nedostatek společnosti autorka skvěle poukazuje. Typický příklad - na začátku se Jack jevil jako hodný, milující, chápavý a ideální partner, kterému nevadí ani postižená sestra hlavní hrdinky. Ovšem poté co se vzali, Grace přišla o telefon, nesměla nikam chodit, musela si vybrat mezi vlastní sestrou a manželem a mnoho dalších trýznivých skutečností. Všechny tyto znaky jsou jednoznačným psychickým domácím násilím, které je, jak už jsem zmínila, mnohdy mnohem horší než násilí fyzické, jelikož je těžko prokazatelné.

Myslím si, že pohledy na tuto knihu se budou velmi lišit zvlášť podle toho, jak byl člověk vychován. Já jsem odmala seznámena s tím, že takové chování není v pořádku. Manipulátorům se vyhýbám a uvědomuji si, že vyhrožování vede pouze k další nadvládě. Jedinci se slabší povahou, nulovou výchovou od rodičů nebo slabším smyslem pro situaci (to se ovšem netýká lidí, jako byla Millie - jelikož ta byla naopak velmi chytrá dívka), holt neumí takové situace rozpoznat či řešit.

B. A. Paris mě sice neuměla překvapit dějem a jeho vývojem, ale rozhodně se mi zalíbila její psychologie postav. Knihu či její audioverzi doporučuji všem, které zaujme anotace. Za zavřenými dveřmi není kniha, která by potřebovala nějaké věkové čtenářské omezení, ovšem čtenáře pod 15 let si u této knihy představím jen stěží. Výjimka však potvrzuje pravidlo a třeba se kniha bude líbit i těm mladším, které může překvapit i svým dějem.
Za poskytnutí audioknihy k poslechu vřele děkuji portálu Audiotéka.
Poslechnout si ukázku (45min zdarma), nebo si zakoupit celou audioknihu můžete zde.

, , ,