5. února 2018

Tisíc kousků tebe - Recenze

Autor: Claudia Gray
Originál: A Thousand Pieces of You
Počet stran: 280
Anotace: Rodiče Marguerity Cainové jsou fyzikové. Díky nim vyrostla v prostředí odvážných vědeckých teorií. Nejpozoruhodnější z nich je poslední vynález její matky - jmenuje se Ohnivák a umožňuje pohybovat se mezi alternativními dimenzemi. Její otec je zavražděn a všechny důkazy směřují k Paulovi, oblíbenému výzkumnému asistentovi jejích rodičů. Vypadá to, že spáchal dokonalý zločin. Dřív, než začne policejní vyšetřování, prchá do jiné dimenze. S Marguerite však nepočítal. Ta sice neví, jestli by dokázala někoho zabít, ale je rozhodnutá to zjistit. S pomocí Thea, dalšího asistenta, pátrá po Paulovi v různých dimenzích. V každém světě, do kterého se dostane, potkává jinou verzi Paula, který ji vždy přiměje pochybovat o její vlastní vině a o jejích citech. Je odsouzena opakovat stejnou chybu znovu a znovu? V každé verzi sebe sama - vévodkyně v carském Rusku, sirotek vymetající kluby ve futuristickém Londýně, uprchlík před celosvětovou povodní na záchranné stanici uprostřed oceánu - se zaplétá do milostné aféry, která je sice nebezpečná, ale nelze jí odolat.
Hodnocení: 4/5
Můj názor: Dostáváme se do světa, ve kterém vědci, konkrétně rodiče naší hlavní hrdinky Marguerite, pracují na přemisťování energie mezi alternativními dimenzemi. Jelikož vědomí je jakousi formou energie je mnohem lehčí jej přemístit do jiné dimenze, než hmotu - tedy tělo či předmět. Společně s těmito pokusy přichází, z řad doktorandů a asitentů, také teorie že osud v určité formě opravdu existuje. Celé by to mělo spočívat v tom, že člověk existuje v každé dimenzi, ovšem s jiným postavením, odlišnými členy rodiny, národností či místem bydliště.

Knihu jsem původně měla v plánu číst v angličtině, ale jelikož je to částečně sci-fi příběh, bála jsem se těch neznámých termínů a všelijakých odborných slov, které bych mnohdy ani nemusela smysluplně přeložit. Ovšem abych vás budoucí čtenáře uklidnila, kniha je především young adult než sci-fi. V prvních pár kapitolách sice sci-fi převládá, jelikož hlavní hrdinka postupně vysvětluje, jakým způsobem cestování dimenzemi probíhá, jakou kariéru mají za sebou její geniální rodiče v oblasti fyziky, vědy a techniky a také se postupně dostává k tomu, co se stalo, že se rozhodla použít Ohniváka a cestovat dimenzemi. Poté se příběh plynule dostává do klasické young adult linky, která se bohužel nevyhnula klasickým klišé, bez kterých by se kniha hravě obešla.

Nejvíc mě bavila dějová linka, která se odehrává v carském Rusku, protože právě v této alternativní realitě autorka začíná pomalu odhalovat pravou podstatu věci. Myslím si, že to byla také dimenze, ve které Meg strávila nejvíce času, což příběhu rozhodně prospělo, protože jsme se zároveň dozvídali něco o pravé osobnosti hlavní hrdinky a nejen o jejím alternativním ruském já. V této dimenzi se také setkáváme s poměrně většími a důležitějšími zvraty, než tomu bylo doposud (třikrát hurá). Objevují se zde také první milostné pasáže, u kterých mě příjemně potěšilo, že se s nimi autorka příliš nerozepisovala, neboť by mi to k této knize vůbec nesedělo. Ačkoliv to bude možná znít trochu zvláštně, příběh na mě působil spíš dobrodružným dojmem než vědeckým, za což jsem ráda.

Hlavní hrdinkou je Marguerite Caineová, dcera dvou géniů, která ovšem jejich genialitu a nadšení pro vědu nezdědila. Marguerite touží stát se umělkyní. Přestože po rodičích nezdědila geniálnost je to velmi chytrá, odvážná a svérázná mladá dáma, která si umí poradit v mnoha netypických situacích. V paralelních realitách se přizpůsobila všemu, čemu bylo potřeba a zároveň se zajímala o to jak opravit Ohniváka, který nebyl zrovna nejjednodušší ke složení ani pro tým géniů. Dalo by se říct, že Meg používá zdravý rozum a city - ovšem zde se bohužel ukazuje silný vliv young adult prvků a i tato hrdinka občas udělá něco, z čeho bude čtenářům rozum stát. Nad určitými situacemi jsem dlouho kroutila hlavou. Další důležitou postavou je vědec a doktorand Theo Beck, který se z počátku stal mým oblíbencem. Theo mi byl sympatický a ráda dokázala jsem si jej přestavit po Margueritině boku. Bohužel mi přišlo, že jsem se toho o něm v průběhu knihy moc nedozvěděla. Klasický klišoidní milostný trojúhelník uzavírá Paul Markov, taktéž vědec a doktorand působící u rodiny Caineových. Na Paula bylo vzneseno obvinění ze smrti Margueritina otce, vědce Henryho Cainea. To se dozvídáme hned na začátku celého příběhu a právě obvinění Paula a jeho útěk je důvod, proč se Meg pustila do cestování dimenzemi. Paula jsem zbožňovala v jeho ruské verzi a tak bylo docela obtížné uvědomovat si, že je obviněn z vraždy. Autorka mi s postavami bohužel dost zamotala hlavu. Snad se to v dalších dílech nebude opakovat.

Jestli mi na knize něco vadilo, tak to byl výše zmíněný milostný trojúhelník mezi Meg, Theem a Paulem. Autorka to totiž podala způsobem, který mi připadal dětinský, nudný a zmatený. Každou chvíli se hází špína na toho druhého - v jednu chvíli fandíte Theovi a o pár stránek později už Paul není tak špatný jako na začátku a tak to je pořád dokola. Když se tento otravný faktor začal opakovat, docela mi to lezlo na nervy a nevěděla jsem, co si mám myslet. Zkrátka bylo těžké odlišit co je pravda a co ne.

Pokud se pohybujete ve světě young adult a klasických romantických a tragických příběhů už máte dost, rozhodně by vás tato kniha neměla minout. Ovšem pokud jste alergičtí na romantické trojúhelníky a zahrávání si s vaší myslí, tak se knize raději vyhněte. Tisíc kousků tebe můžu doporučit i čtenářům, kteří ya literatuře příliš neholdují nebo s ní nemají žádnou zkušenost, je by totiž mohla zaujmout právě sci-fi stránka příběhu. Pokud rádi zkoumáte psychologii postav a pustíte se do knihy, dejte mi vědět, zda jste odhalili tajemství jedné postavy (po přečtení budete vědět, o kom mluvím), mě to totiž ani ve snu nenapadlo.
Za poskytnutí knihy k recenzi děkuji společnosti Albatros Media a. s.

, ,